به گزارش راهبرد معاصر؛ بر اساس آخرین سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران برای سال ۹۶، خودروهای سواری شهر تهران از چهار طریق موجب تولید و انتشار ذرات معلق در هوای شهر تهران میشوند. بخشی از ذرات از اگزوز خودروهای سواری خارج میشود و بخش دیگری ناشی از سایش لنت ترمز، تایر و سطح جاده است. بر اساس سهمبندی منابع آلاینده شهر تهران، خودروهای سواری بهتنهایی سهم ۱۴ درصدی در تولید ذرات معلق در شهر تهران دارند.
علاوه بر آن گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروهای سواری بنزینی تاثیر مستقیمی بر تولید ذرات معلق ثانویه دارند که در جو شکل میگیرند. سهم خودروهای سواری بنزینی در تولید گازهای آلاینده شهر تهران نیز حدود ۳۸ درصد است که نشان میدهد خودروهای سواری بنزینی از مهمترین منابع آلاینده در شهر تهران هستند و کاهش تردد آنها در سطح شهر قطعا باعث کاهش آلودگی هوای شهر تهران خواهد شد.
عیسی کلانتری روز پنجشنبه در مراسم بهرهبرداری سامانه مهار آلودگی هوا در کارخانه فولاد کاویان شهرک صنعتی فریمان واقع در جنوب مشهد افزود: شهروندان در کلانشهر تهران ۱۲ روز از تابستان امسال به دلیل حجم بالای گاز آلاینده اُزن هوای ناسالم تنفس کردهاند. این به معنای راهی شدن دهها هزار نفر به بیمارستان بر اثر فعالیت صنایع نارس و عقب مانده است. درجه حرارت بالای ۳۲ درجه موجب تولید "گار اُزن" در سطح پایین توسط خودروها می شود که عنصری آلودهکننده و یکی از خطرناکترین گازهای سمی است و تاثیر منفی فراوانی بر سلامتی انسان دارد.
وی به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حمایت از تولید داخلی اشاره و بیان کرد: در عین حال رهبری بر ضرورت حفظ محیط زیست و تخریب نکردن آن تاکید دارند و بارها نسبت به سطح بالای مصرف انرژی در کشور ابراز ناخرسندی کردهاند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را پس از روسیه بالاترین مصرف کننده انرژی را در میان کشورهای جهان توصیف و بیان کرد: محیط زیست متعلق به همگان و آحاد ملت است لذا حق نداریم تولید را به هر قیمتی و در هر بخشی انجام دهیم. صنعتی که توجیه اقتصادی و زیست محیطی نداشته نباشد موجب توسعه پایدار نمی شود بنابراین به هیچوجه نباید به سمت ایجاد اینگونه صنایع رفت.
وی در ادامه، توسعه پایدار را دارای چهار ویژگی شامل "توسعه اقتصادی، حفظ محیط زیست، نظم اجتماعی و توسعه حقوق نسلهای آینده" ذکر و بیان کرد: هم اینک از هر ۱۰ هزار ریال بودجه ای که توسط دولت در سطح کشور هزیته می شود ۲۷ ریال آن سهم حوزه محیط زیست است.
کلانتری گفت: توسعه در جای خود خوب است اما پیشرفت به هر علت و قیمتی مورد نظر و تایید ما نیست. در حوزه صنایع عقب مانده هستیم و بسیاری از روابط زیست محیطی را زیر پا گذاشته ایم. در این روند از حقوق نسلهای آتی برای گذران زندگی امروز خودمان هزینه کرده ایم.
وی افزود: محیط زیست امروز به موضوع مهم جهان مبدل شده است. به علت نیازی که به ادامه حیات داریم مجبور به حفظ محیط زیست شده ایم و بر اثر فشارهای ۴۰ سال اخیر به محیط زیست دچار مشکلات فراوانی هستیم.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: راه توسعه کشور بسته نیست اما باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم. متاسفانه در ایران هیچ ارگانی موظف به حفظ حقوق نسل آینده نیست.
وی ایران را همچنین در زمینه فرسایش خاک جزو پنج کشور نخست جان ذکر و بیان کرد: در کشوری زندگی می کنیم که ۲۸ درصد بارش جهان را دارد و شدت تبخیر آب در آن بیشتر از ۲.۵ برابر میانگین جهانی این شاخص است.
کلانتری گفت: جایگاه زیست محیطی بسیار شکننده شده بنابراین کوچکتریم قصور در حفظ محیط زیست تخریبهای فراوانی در پی خواهد داشت.
کاهش زمان صدور گواهی ارزیابی
وی در اداممه اظهار داشت: روند صدور "گواهی ارزیابی" طرحها در کشور حدود دو سال و نیم طول میکشد اما در سازمان حفاظت محیط زیست این مدت را به ۴۵ روز کاهش دادهایم.
بهرهبرداری ساختمان تازهساز اداره حفاظت محیط زیست کلانشهر مشهد، سامانه مهار آلودگی هوا در مجتمع فولاد کاویان فریمان، افتتاح دو مجتمع ساماندهی مشاغل شهری مشهد، کلنگزنی عملیات کمربند سبز جنوبی مشهد، دیدار با مدیران ارشد خراسان رضوی و حضور در شورای اداری این استان از برنامههای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه وی به این استان است.
کلانتری همچنین قرار است چهار طرح زیست محیطی دیگر را همزمان با برپایی نشست شورای اداری خراسان رضوی به صورت آنلاین بهرهبرداری کند.